fredag 11 mars 2016

Hanna Mendels Chans bella
Bildresultat för hanna mendels chans





Titel: Hanna Mendels Chans

Original titel: The wrong boy

Författare: Suzy Zail

Översättare: Kersti Wittbom

Sidor: 280 + författarinlägg

Förlag:  Berghs





Handling:
Boken handlar om Hanna och hennes familj som är judar under andravärldskriget. Hennes familj blir förflyttade till ett koncentrationsläger i Birkenau där familjen splittras ifrån varandra. En dag så blir Hanna utvald till kommendantens pianist och blir underhållning för han, under samma period kämpar Hanna sig igenom kriget och kärleken.

Budskap:
Jag tycker att budskapet i boken handlar om och förklarar att alla är lika värda, att det inte spelar någon roll om man har olika hudfärger eller religioner osv…

Upplägg:
Boken är skriven ur ”jag”  perspektiv, alltså hur Hanna tänker, känner och tycker. Boken följer det vanliga upplägget vilket jag gillar då det kan bli lättare att läsa boken då det blir neutralt. Boken har 22 kapitel som innehåller ca 14 sidor per kapitel. I boken så hoppar hon fram i tiden ibland, det tycker jag är skönt då Hanna mestadels gör samma saker varje dag under att bra tag. När författaren hoppar fram i boken så gör hon det på ett mycket bra och smidigt  sätt, man märker det ibland knappast.

Språk/stil:
Språket i boken är väldigt nytt för att utspela sig på 1900- talet, dock finns det vissa ord/fraser som är svåra att förstå. Det är nog lättare att läsa boken om man har grundfakta om andravärldskriget eller är intresserad av det åt minst onde. Ibland så kan det finnas tyska meningar i boken men då brukar Hanna eller Erika översätta till svenska så att man förstår. Ett exempel på detta är när Erika börjar sjunga ”Sh`ma kolenu” och då översätter Hanna till ”skriv in oss i livets bok”.

Genren:

Bokens gener är kärlek och historia. Romantiken finns ibland Hanna som är jude och Karl som är kommendantens son. Deras relation är som Romeo och Julias förbjudna kärlek, det tycker jag är intressant att läsa om då man själv kan känna igen sig i det ibland. En del utav det som hon skriver är baranserad på verkligheten så som händelserna om lägren vid Birkenau, ryssarna och tegelbruket i Serly.


Karaktärerna:
Alla karaktärerna i boken är väldigt staka då de har genom gått igenom något enormt svårt. Alla karaktärerna är olika i boken vilket gör så att boken hittar till fler målgrupper. Här kommer en liten prestation om de karaktärer jag tycker är intressantast…
Hanna: hon är en målmedveten tjej som är tuff och stark men vill alltid alla väl…
Erika: är en tjej med hyfsat mycket ego men är väldigt tystlåten och prata inte med andra än sin lillasyster. Hon gillar att fotografera för att spara minnen på bild så hon tog med en kamera till lägret i Birkenau.
Karl: han är en blyg och tystlåten kille när hans pappa (kommendanten) är i närheten, Karl bryr sig mycket om hur andra mår och då speciellt Hanna.

Omdöme:
Jag tycker att boken var bra men ibland kunde det bli långtråkigt då hon gör samma saker för det mesta som jag har skrivit innan, det är något som gör så att boken inte får 5/5 hjärtan… Jag tycker att författaren har beskrivit miljön och karaktärerna på ett mycket bra sätt, vilket gör så att man vill fortsätta läsa boken.  
Ett citat jag gillade i boken är: ” ibland är det lättast att inte tänka på alla de människor man saknar”..
Jag ger boken 4 av 5 hjärtan..

2 kommentarer:

  1. Trevligt skriven recension där man verkligen får veta mycket (inte för mycket dock)Man får koll på hur du har upplevt boken och hur den är att läsa. Lättöverskådlig text. Bra! Ibland sätter du komma när det ska vara punkt.

    SvaraRadera