tisdag 15 mars 2016

Hungerspelen

                                                Hungerspelen 




Titel: Hungerspelen
Original titel: The Hunger Games
Författare: Suzanne Collins
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 304 sidor
Antal kapitel: 27 kapitel
Översättare: Lena Jonsson






Hungerspelen är den första delen i trilogin. Läs om den andra här. Och den tredje här.












                                                                                                                                                                

Handling

    Det är årets största tevehändelse. Allt direktsänds. 24 deltagare. En överlevare.24 ungdomar blir utvalda för att slås för sitt liv på arena. Deltagarna stylas, intervjuas och tränas för att försöka få bra sponsorer innan dom släpps ut på arenan. Katniss och Peeta är distrikt 12:s deltagare i det 74:e Hungerspelen.

Karaktärer



Huvudpersonen Katniss Everdeen är en väldigt stark och modig karaktär som inte ger upp i första
taget. En av hennes egenskaper är att hon är väldigt bra på att skjuta med pilbåge. När hon växte upp fick hon ta hand om hennes mamma och hennes syster på egen hand, för Katniss pappa hade dött för några år sen i en gruvolycka. Så hon har fått få tag i mat genom att sälja de djur hon skjuter mot
kryddor och bröd m.m. Katniss bryr sig om sin familj, så när hennes lillasyster Prim blir vald till att tävla i Hungerspelen så säger Katniss att hon är frivillig att ta Prims plats och därmed rädda hennes liv.



Peeta Mellark är bagarens son och har levt ett liv utan att behöva oroa sig för att gå hungrig. Han och Katniss har växt upp på helt olika sätt. Han blev utvald med Katniss i det 74:de hungerspelen.



  

Omdöme


Jag tycker att hungerspelen var en väldigt bra och spännande bok. Hungerspelen är den första boken i trilogin, och jag tycker att dom andra två böckerna också va jättebra. Jag tycker att det är en typisk ungdomsbok med spänning, uppoffringar och kärlek. Jag tycker att den var tråkig i början för inget hände, själva spelet är inte så långt jämfört med det som händer innan. Jag tror nog att jag tyckte att början av boken var tråkig för att jag redan hade sätt filmen och ungefär visste vad som skulle hända, men i boken fick man mer detaljer och saker som dom inte var med i filmen. I boken läser man bara från Katniss perspektiv och får veta vad hon känner, tycker och tänker.

Min favoritdel: 

                               Min favoritdel i boken är när Katniss tar farväl utav Rue, jag tyckte att det var sorligt men ändå fint, för jag gillade Rue.


                              
                                



                         




1 kommentar:

  1. Trevligt upplägg av recensionen och det är lätt att överskåda för att sedan läsa mer om man vill. Bra! Du hade gärna fått beskriva lite djupare det positiva med boken.
    Ser inte ditt namn någonstans:-)
    /Johanna

    SvaraRadera