Bokrecension av Hanna Mendels chans

Orginaltitel: The Wrong Boy
Bokförlag: Berghs
Åldersgrupp: Ungdomar
Utgiven: 2012
Sidoantal: 285 sidor

Handling:
Boken handlar främst om hur det var att vara en tonårig, judisk flicka under andra världskriget, och hur det var att en dag bli bortförd tillsammans med ett stort antal andra judar till en okänd destination...
 Judarnas byar och hem förvandlades till fattiga getton. Hanna och hennes familj var några utav dom drabbade i "deras" getto. Då Hanna tillsammans med sin familj och många andra judar en dag förs bort av bl.a tyska och ungerska soldater, så har dom ingen aning om att dom är på väg till ett koncentrationsläger... För deras del; nämligen Auschwitz i Birkenau. Boken handlar inte enbart om hur det var att vara en judisk tonårsflicka under andra världskriget, utan även om Hannas framtidsdrömmar om att bli en berömd och framgångsrik pianist.
Men det Hanna inte vet, är att alla timmar hon lagt på att öva framför pianot tillslut ska komma att bli det som räddar henne...

Recension:
Jag tycker att det här var en väldigt gripande och djup bok.
I och med att det är väldigt hemska och känslosamma händelser som Suzy skriver om och att dessa händelser faktiskt har hänt för inte så jättelänge sedan, så kan boken vara svår att läsa då händelserna låter så brutala och osannolika (vilka dom också är...). Men Suzy gör det ändå på ett bra sätt. Hon tar med dom "viktigaste" bitarna under tiden i ett koncentrationsläger och även lagom mycket så att det ändå kan räknas som en ungdoms bok (så att det inte blir för mycket hemska scener).

Jag tyckte inte att boken var svårläst. Det är en lätt svenska med ganska lagom text-typ. Suzy har även beskrivit situationerna som utspelas i boken noggrant, vilket ger läsaren en tydligt bild och uppfattning om så väl karaktärerna som situationerna (detta är en stor anledning till varför det kan vara "svårt" att läsa boken, då det  lätt kan bli så att man ser dom hemska scenerna framför sig).
 Men trots att det är en väldigt djup och känslofylld bok så vill man ändå läsa vidare och veta; "vad händer nu?"
Så du som läsare fångas troligen upp av boken rätt snabbt.

Lite om "huvudkaraktärerna":

Huvudkaraktären Hanna är en person som är ambitiös och en duktig pianist. Hon uppfattas lätt som en person som är omtänksam och vill att personerna runt omkring henne ska må bra. Hon är även lite av den romantiska typen, då hon ofta drömmer om skolbalen som aldrig blev av i gettot (i början av boken). Då med hennes dåvarande kärlek - Michael Wollner (även han en senare fånge i Auschwitz). Ju längre tiden går i boken, desto mer förändras Hanna. Från att gå från en lite blyg och skötsam flicka, tvingas hon börja stjäla och smuggla mat för att klara sig i lägret. Men i slutet av boken har Hanna gått tillbaka till att bli lite av sitt "gamla vanliga jag" (vilket var en utav hennes högsta önskningar då hon friades ur lägret; nämligen att bli den hon var före kriget) .
Hannas storasyster Erika (vilket under tiden jag läst boken har blivit en utav mina favoritkaraktärer) uppfattar jag som en lika omtänksam person, men lite mer "alert". Till exempel tar Erika tillfällen i akt som ett exempel; då judarna tvingades att "märkas ut" genom att bära en gul Davids-stjärna på sina kläder i bröstkorgs höjd, så tog Erika chansen och tänkte att "om jag ändå måste bära den, kan jag ha den finaste stjärnan!" Hon är (som ni kanske säkert förstår) en positiv individ som är pigg och glad. Då är det väldigt tydligt att Erika blir ordentligt förändrad av koncentrationslägret då hennes gnista, positivitet och humor tystas ner... Men trots alla motgångar ger varken Hanna eller Erika upp.

Mina åsikter:

Enligt mig var det både en innehållsrik och lärorik bok som var lätt att tänka sig in i och känna sympati och empati för. Den var även (som tidigare skrivet) en bra beskriven bok och Suzy tog med många viktiga detaljer i scenerna. Jag tror inte att någon kan sätta sig in i hur det kändes att utsättas för den här "resan" och tiden i lägret till fullo, men det är viktigt att lyfta fram och diskutera händelserna så att man kan förhindra att något så brutalt inte inträffar igen (detta nämner Suzy även i slutet av boken i "Författarens tillägg". Att föra vidare detta budskap var även en utav andledningarna till varför hon från första början skrev boken).

Av mig får boken 2 stjärnor av 10.

Bokrecension av Elin.