tisdag 15 mars 2016

Förr eller senare exploderar jag av Melvin E 7A

Förr eller senare exploderar jag

  • Titel: Förr eller senare exploderar jag
  • Författare: John Green
  • Förlag: Bonnier Carlsen
  • Sidor: Ungefär 300 sidor
  • Genrer: Romantik






 Handling 

Förr eller senare exploderar handlar om Hazel Grace. Hon är en 16 årig tjej som har haft lungcancer så länge hon kan minnas. Hon är med i en stödgrupp för cancerpatienter där hon träffar Augustus Waters som hon blir bra vän med. Augustus och Hazel får känslor för varandra, men eftersom Hazel har hört om Gus gamla flickvän som dog så vill hon inte bli för bra vän med Gus. Hon vill inte skada Augustus när hon går bort. Dock 40 sidor efter hon sagt det så åker de iväg till ett annat land och träffar hennes favorit författare.

Karaktärer

Hazel är som en vårblomma. Hon öppnar sig om det är varmt, hon öppnar sig för Gus senare i boken när hon lärt känna honom. Hazel är en ganska dyster person i början av boken, men ju mer hon lär känna Augustus desto gladare blir hon.


Augustus är en humoristisk och generellt glad. Han ser det mesta från den ljusa sidan. Han vill för det mesta göra andra glada. Han älskar metaforer. Till exempel att han ofta går runt med en ciggaret i munnen, han tänder den aldrig han har den där för att visa att han har något dödligt, men gör inte så det kan döda honom. Augustus har haft cancer i benet och behövde amputerar innan han träffade Hazel.


Man får inte höra så mycket om Hazels föräldrar, men hennes mamma ställer alltid upp för Hazel vad som än händer. Hon hjälper Hazel med mycket. Dock så lyssnar hon inte alltid på Hazel på grund av att hon vill Hazels bästa och vill hjälpa med väldigt mycket.


Isaac, en kille i deras stödgrupp var inte en jättebra karaktär i början av boken, de ända karaktärdragen han hade var att han hade en flickvän och han hade opererat ena ögat så att an var blind i det. Senare i boken utvecklas hans karaktär, men då är det redan för sent. Man hade slutat bry sig.

Omdöme

Jag valde Förr eller senare exploderar jag på grund av att jag har hört att den är väldigt bra. Jag trodde dock inte att boken skulle passa mig så bra, men jag gillade den ganska mycket. John Green har gjort ett väldigt bra jobb med att skriva från en tonårings perspektiv. Dock så tycker jag att karaktärerna har för lite brister. Cancern är nästan det ända som håller karaktärerna intressanta genom halva boken där de träffar författaren till Hazels favoritbok som hon velat kontakta väldigt länge. Men den sidestoryn börjar för sent och tar slut för snabbt. De åker till hans hus och har en konflikt i 2 sidor och sen var det slut med det.

                                               Betyg

Boken var bra, men karaktärerna var för perfekta, konfronteringar var oftast 2 sidor långa och cancern var det ända so höll ihop första halvan av boken. Karaktärerna var ganska bra i slutet av boken, men man slutar bry sig lite när de första 150 sidorna hade rent sagt tråkiga karaktärer.Boken "Förr eller senare exploderar jag" får 6/10 i betyg.



1 kommentar:

  1. Väl fungerande upplägg. Din text är både lättöverskådlig och du har ofta förklaringar till dina resonemang om man vill veta mer. Bra!
    Tycker överlag att du har ett bra språk, men fortsätt tänka på det då du skriver så att det blir allt mer varierat (både ordval och meningsbyggnad/meningslängd)
    Johanna

    SvaraRadera