fredag 11 mars 2016

Hungerspelen


Bästa boken någonsin?

  Kunde du sluta läsa?           


Titel: Hungerspelen #1

Författare: Suzanne Collins

Sidantal: 304

Antal kappitel: 26

Genre: dystopi






 

 
 

                                                Handling:

 Hungerspelen 1 handlar om Katnis  (16 år) som anmäler sig frivilligt till Hungerspelen för att skydda sin syster prim (12år). Den manliga spelaren som blev vald var bagarens son Peeta som går i Katnis skola  och i hungerspelen får man följa deras väg från deras hemstad i distrikt 12 till hungerspels arenan  i huvudstaden. Men den stora frågan är : Kommer Katnis kunna döda Peeta på grund av deras  ” växande vänskap ”.

 

                                Omdöme:

Jag valde Hungerspelen för mina vänner som hade sätt filmen sa att den var spännanade. När jag läste på baksidan trodde jag att boken skulle passa mig perfekt men efter jag börjat läsa tyckte jag den var väldigt dryg men när man kom till cirka sida 90 så var man helt beroende. I och med att boken var superspännande efter dem där 90 sidorna så ger jag den 9/10



                                   karaktärer

Katnis: Katnis är 16 år och är huvudpärsonen i hungerspelen. Hon är ganska blyg  och misstänksam  men hennes skogskunskaper är oslagbara. I och med hennes stora kunskaper är det hon som  försörjer familjen  och därav att hennes mamma som är helt förstörd sen Katnis pappas död i gruvan där största delen av befolkningen jobbar  i distrikt 12

Peeta: Peeta går i Katnis skola och är den manliga spelaren som blir vald till spelen. Han är en ganska tunn och spinkig person men han är hemsk trevlig och ödmjuk. Men framförallt listig.

Gale: Gale är 18 år och Katnis bästa kompis och även hennes tvillingsjäl. Det är Gale som har lärt Katnis allt om fällor och snaror och dem är även jakt kompisar

Prim: Prim är Katnis syster och hon är 12 år. Prim är väldigt nyfiken och sprallig som person . Men hon har alltid en ide eller ett förslag vad som än händer.

Skrivet av: Carl Lindheimer 7a




 

1 kommentar:

  1. Kul att du gillade boken! Man får en bild av ditt läsande och vad du tycker om boken. Saknar en tydlig avslutning.
    /Johanna

    SvaraRadera