fredag 11 mars 2016

Mikaels recension av Hanna Mendels chans

Mikaels recension av Hanna Mendels chans


Författare: Suzy Zail
Förlag: Berghs
Utgivningsår: 2012, 2014 i Sverige
Originaltitel: The Wrong Boy
Sidor: 284 st
Genre: Historisk roman, Kärlek







Boken handlar om Hanna, 15 år och hennes familj som är judar som lever i Debrechen i Ungern. Boken utspelar sig mitt under andra världskriget så de bor i ett jude-ghetto som tyskarna upprättat. Hanna älskar att spela piano och är väldigt begåvad på det. Hon får en chans att kunna spela på Budapest konservatorium och kunna satsa på det. Men just då får hon och hennes familj reda på att de ska skickas till koncentrationslägret Auschwitz, men i lägret blir Hanna kär i fel pojke nämligen lägerkommendantens son.

Hanna är 15 år, hon gillar att spela piano och är begåvad på det. Hon känns väldigt gammaldags i sitt sätt som att hon är mycket ansvarsfull, hon är den där duktiga flickan t.ex hon blir generad av att t.o.m ser sin egen pappa utan skjorta.
Sen har vi Hannas syster Erika som typ är hennes motsats. Hon är lite mer våghalsig än Hanna som när hon tar med en kamera till lägret fastän risken är att bli skjuten av nazisterna.


Favoritcitat *SPOILER*: Alldeles invid madrassen låg, hopkrupen som ett frågettecken, min syster!





Bokens upplägg är typiskt dramaturgiskt, men det var lite krångligare att tyda kurvan eftersom jag läste boken under en månad, så det var många avbrott o.s.v i läsningen som det inte är i en film på två timmar. Jag tycker om boken med handlingen och upplägget och tillsammans blir det bra.




Språket i den här boken är inte alls komplicerat och det var heller inte väntat eftersom det är en ungdomsbok även om vissa ord sticker ut, men dem orden hittar man oftast i miljöbeskrivningar. Jag själv tycker att språket är lätt och det skulle passa i åldrarna 10-15 år.


Omdöme: Jag ger den här boken betyget 5/5. Jag tyckte framförallt om boken och sedan har jag lite svårt att hitta fel, det beror ju också på att jag inte är en jätteerfaren läsare och brukar inte läsa böcker så ofta. Den är om inte den bästa en av dem bättre böckerna jag har läst.


Kort så handlar Hanna Mendels chans om en olycklig kärlekshistoria som utspelar sig under andra världskriget. Det är en handling som jag gillar och det är en sån bok som man lätt fastnar i. Jag rekommenderar den till såna läsare som tycker om spännande och lite grymma handlingar, för nazisterna var just väldigt grymma i den här boken.










...Annars väldigt bra bok!

1 kommentar:

  1. Man får en tydlig bild av din läsning och du lägger upp din text på ett bra sätt. Saknar lite mer utvecklade resonemang och tankar om tex bokens budskap.
    /Johanna

    SvaraRadera