fredag 11 mars 2016

Fatta Eld



Fatta Eld är den andra delen i Hungerspelen-triologin. Om du vill veta var dem andra två böckerna handlar om klicka här för att kolla vad Hungerspelen (första boken) handlar om eller klicka här för att se vad Revolt (sista boken) handlar om.





Originaltitel: Catching Fire
Svensk titel: Fatta Eld
Författare: Suzanne Collins
Antal sidor: 318 sidor (inbunden)
Utgivningsår: 2009
Svenskt förlag: Bonnier Carlsen förlag
Engelskt förlag: Scholastic Corporation
Översättare: Lena Jonsson
Antal sidor hela triologin: 950 sidor
Serie: Hungerspelen 2#

Denna recension kan innehålla spiolers från första (Hungerspelen) delen och andra delen (Fatta Eld) av boken.


Handling

Det är ett år sen Katniss Everdeen och Peeta Mellark vann 74:e Hungerspelen. Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med lycka och berömmelse. Men efter hennes presentationer inne på arenan, har det börjat växa ett uppror. För att förhindra upproret så kommer regimen på ett sätt att stoppa upproret, genom att bevisa att det Katniss gjorde var en handling av kärlek och inte ett uppror. Men efter ett tag vill president Snow inte ha med henne att göra och så kommer han på ett sätt att få bort henne på ett så diskret sätt som möjligt. Eftersom det är 75:e Hungerspelen så är det ett jubileumsår (som inträffar var 25:e år) och president Snow säger att i detta jubileumsår ska en man och kvinna från varje distrikt som har vunnit Hungerspelen tävla ännu ett år i Hungerspelen. Denna gången blir arenan och tävlarna svårare än någonsin.....

Omdöme

Eftersom jag har sett Catching fire. Så jag hade väldigt höga förväntningar och jag kan säga att mina förväntningar var bättre än jag trodde! Jag gillar att Suzanne Collins kom på ett sätt att återskapa Hungerspelen med Katniss som en av spelarna ännu ett år, för jag trodde att i denna boken skulle hennes syster Prim bli utvald och Katniss skulle vara hennes coach. Jag gillar även att det är något helt nytt och utspelar sig i framtiden och inte i nutiden som i det flesta böcker jag har läst. 

Favoritdel: Min favoritdel i Fatta Eld är när dem kollar på dem nya deltagarna i det nya Hungerspelen för då får man reda på lite av de nya karaktärerna t.ex. hur dem ser, hur gamla de är och vilka distrikt de är från. En annan del jag gillar är (spioler) när Katniss spränger arenan i bitar. Jag tycker om hur Suzanne Collins beskriver hur det ser ut vilket gör att det blir lättare att få en egen uppfattning om hur det ser ut. Jag tycker även om det eftersom det blir ett helt annat slut än vad jag trodde för jag trodde den skulle sluta med ett "vanligt" slut.

Något jag tycker om i boken är hur karaktärerna beskrivs, för man får reda på väldigt mycket om varje karaktär även om boken är skriven i jag-perspektiv. Man får reda på hur Katniss känner och alla hennes åsikter om olika personer. Några personer man får reda på t.ex. Prim som är hennes lillasyster som Katniss älskar och skulle göra vad som helst för henne t.ex. i första boken blir Prim utvald till att tävla i Hungerspelen, men Katniss ställer upp sig som frivillig. Nån annan man får lära känna är hennes bästa vän Gale. Alla har sin egna roll.

Favoritkaraktärer: Jag har en del favoritkaraktärer och jag tänkte att jag skulle berätta om några. Först så har jag Katniss, det är väldigt sällan att en av mina favoritkaraktärer är huvudpersonen. Jag tycker om henne för hon uppoffra sig för sin lillasyster, Prim. En annan person jag gillar är Mags som är 80 år. Hon är en av spelarana i Fatta Eld, hon vann 11:e Hungerspelen. Jag gillar henne för hon offrade sitt liv för Peeta, genom att gå in i en giftig dimma.

Boken är skriven ur Katniss perspektiv. Man får lära känna Katniss och andra karaktärer. Men boken innehåller lite dialoger, men inte lika mycket som i "vanliga" ungdomsböcker, utan man får läsa Katniss tankar. Jag gillar att man får läsa hennes tankar, men man får läsa mellan raderna för att förstå bättre. Jag tror om man läser boken igen förstå man bättre och det blir lättare att läsa. Det är det jag gillar mest med boken, man kan läsa den flera gånger utan att den blir tråkig. Språket i boken är väldigt lätt att förstå, men vissa ord kan vara svåra det är oftast i miljöbeskrivningarna. Nåt annat jag gillar med Fatta Eld är att den inte är som andra triologier (andra boken) som t.ex. Insurgent (Divergent triologin) den ganska tråkig det ända spännande är i slutet, medans Fatta Eld är spännande hela boken, det händer något hela tiden, vilket jag gillar.

Favoritcitat: "Katniss när du är på arenan. Kom bara ihåg vem fienden är."



Kärlekstriangeln är större en nånsin i denna delen av serien. Jag blir ganska irriterad att Katniss slits mellan Gale och Peeta, det jobbigaste är att jag föredrar en lite mer en den andre och Katniss väljer den andre. Något som också retar mig är att det ligger ett underligt budskap om att kvinnor och män inte kan bara vara vänner utan det måste tända på varandra. Ett annat budskap jag har hittat är att man ska stå upp för det man inte gillar som t.ex. när Katniss spränger arenan hon vill stoppa den riktiga fienden (regimen).


Betyg


Jag ger boken 5/5.



Man kanske tycker att 5/5 är mycket men om du läser den förstår du varför jag ger den 5/5. Jag gillar den för den är riktigt bra skriven och har en annorlunda handling vilket gjorde att jag var mer sugen på att läsa den, den handlar om en framtida värld där man varje år väljer en tjej och kille från varje distrikt och den har en äventyr och action handling också, vilket gör att den är perfekt för dem som gillar science fiction, äventyr och action. Boken följer den dramaturgiska kurvan vilket jag tycker är bra. Jag kan nästan lova att du inte blir besviken om läser den. Jag rekommendera den boken/serie starkt!

Hoppas du ger boken en chans :)
/ Tove

1 kommentar:

  1. Bra upplägg och innehåll samt att du utnyttjar fördelarna med att jobba digitalt (filmklipp och länkar) Superbra! Lite språkliga saker som skulle behöva bearbetas.
    /Johanna

    SvaraRadera