onsdag 9 mars 2016

Hungerspelen recension av Olle Hallonsten

Hungerspelen- recension


Titel:  The Hunger Games


Författare: Suzanne Colins             

Sidor: 302
Kapitel: 26
Genre: Dystopi
Målgrupp: Ungdoms bok, 11-18 år








Handling: Hungerspelen handlar om huvudpersonen Katniss. Hon bor i landet Panhem, där det har varit ett stort krig som delat in landet i 12 distrikt. Katniss bor i distrikt 12, det fattigaste distriktet.

För att aldrig glömma detta fasansfulla krig har man uppfunnit ett spel- mot folkets vilja där 24 barn deltar. Spelet går ut på att barnen som är mellan 12-18 år ska döda varandra och på så set vinna och överleva. Två från varje distrikt deltar. 
Katniss och hennes bästa kompis, Gale och deras familjer har knappt mat för dagen även att hela dagarna går åt till jakt. All jakt har gjort henne till en enormt bra bågskytt. Gale är också en väldigt snäll och framåtriktad person som Katniss.

En dag varje år kommer personer från huvudstaden för lotta ut en man och en kvinna till spelen. Detta året händer det osannolika, Katniss blir vald till distrikt 12:s kvinnliga spelare.

Kommer Katniss överleva och vinna Hungerspelen?

En speciell händelse: Avslutningen i boken är väldigt speciell. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det är en händelse där Katniss och regimen inte vet riktig hur de ska bete sig mot varandra.
Och de kan sluta riktigt illa för Katniss.

Språket: Språket i Hungerspelen tycker jag är bra och inte så svårt att förstå eftersom det är anpassat efter målgruppen. Men det är ändå ett få tal ord man inte riktigt förstår. Hungerspelen tycker jag definitivt är en ungdomsbok. Det tycker jag eftersom att alla huvudkaraktärerna är ungdomar och att den innehåller kärleksdrama som är typiskt för ungdomsböcker.

Karaktärerna: Jag tycker karaktärerna är intressanta. De personerna som bor i huvudstaden har ofta en väldigt speciell klädstil och är framåtriktade medans Katniss och andra som bor i de fattigare distrikten är mer tillbakadragna och vågar inte riktigt ta för sig när de kommer till huvudstaden.

Omdöme/ tycke: När jag läste på baksidan av boken tyckte jag definitivt att den verkade som en bok för mig. Men när jag började läsa ändrade jag ganska snart uppfattning. Det som gjorde att jag började ändra uppfattning var att boken var väldigt seg i de 100 första sidorna före spelen började. Det som gjorde den seg var alla miljöbeskrivningar, jag gillar mer böcker där det är mindre miljöbeskrivningar och man får bilda sig en egen uppfattning om miljön och karaktärerna från mindre beskrivningar. Men när spelen var igång var den så spänade. Så upplägget av boken passar inte riktigt mig heller. Men allt som allt ger jag ändå boken 8/ 10 poäng!


Skrivet av: Olle Hallonsten 7A

1 kommentar:

  1. Bra skrivet och lagom mycket innehåll. Man får en tydlig bild av din läsning. Bra! Du hade kanske kunnat använda dig av lite de digitala "finesserna" som vi har pratat om.
    /Johanna

    SvaraRadera