Fulast i världen bokrecension Tea

Titel: Fulast i världen

Författare: Ingrid Olsson

Antal sidor: 216

Utgavs: 08- 12- 13

Bokförlag: Rabén & Sjögren

Handling

Boken handlar om Siws och Simons liv. Siw och Simon träffades på en camping på sommarlovet, Simon hade fått Siws nummer men han slarvade bort lappen med numret så de tappade kontakten. Efter lovet börjar Simon i Siws klass men innan hon hinner säga något säger Evelina inför hela klassen att han är ful. Den handlar också om att de har känslor för varandra men att de inte vågar berätta för varandra, Simon tror att Siw inte tycker likadant och han är därför rädd för att säga något till henne,  Siw vågar inte eftersom att hon faller lätt för grupptrycket och vågar därför inte säga något till Simon, Evelina eller någon annan. I skolan är Simon utanför eftersom de flesta tycker att Evelina alltid har rätt för att hon är populär.

Karaktärerna

Siw är snäll fast ändå lite självisk för att hon brukar ljuga och säga att hon ska jobba fast hon inte ska det eller att hon är sjuk och hon är lite elak när hon skäller ut Simon inför Nicke som hon egentligen inte tycker om, jag tycker att Siw är snäll eftersom att hon bryr sig om andra. Jag tycker också att Siw är blyg eftersom hon inte vågar säga emot.
Simon är lite blyg eftersom han inte vågar säga emot när andra är elaka mot honom och snäll eftersom att han inte är dum mot någon.
Evelina är självisk för att hon nästan alltid pratar om sig själv hon är bortskämd också eftersom hennes föräldrar är rika och därför kan hon få pengar on kan köpa saker för som t ex en skinnjacka  som Siw också skulle vilja ha som hon inte har råd med.
Daniel är Simons kompis som är snäll eftersom han brukar säga snälla saker till Simon och han är duktig på musik.

Favorit karaktär

Jag tycker att det är svårt att välja favorit karaktär, fast jag tror ändå att det är Siw eftersom hon till slut vågar göra vad hon vill utan att bry sig om Evelina och de andra.

Bokens budskap

Jag upplever att bokens budskap säger att man ska våga säga emot om någon är elak och försöka att      inte falla för grupptryck, man ska göra vad man känner för.

Omdöme

Jag tycker att boken blir lite långtråkig efter ett tag därför att saker upprepas lite hela tiden fast på olika sätt. När det blir spännande blir det tråkigt nästan direkt igen eftersom händelserna upprepas. Jag trodde att den här boken skulle vara bra då jag har läst hennes andra böcker och dem tyckte jag var det men den här var lite annorlunda till skillnad från de andra böckerna.

Boken

Boken passar för dig som tycker om böcker med vänskaps och kärleks problem.

Betyg

Jag ger boken 3 av 5 stjärnor, eftersom jag tyckte inte att boken var så jättebra men den första stjärnan ger jag för att boken var spännande, andra stjärnan får boken därför att den berätta på något sätt att man skulle våga vara sig själv och den hade bra handling trots att den inte var så bra skriven.  Något jag tycker är dåligt med boken är inledningen, den första meningen i boken är " Simon spanar längs korridoren. Hon är ful, tänker han".

Av: Tea