Bokrecension Hanna Mendels chans

Originaltitel: The wrong boy

Författare: Suzy Zail

Sidor: 280 + författartillägg 284sidor

Utgivningsår: 2012 och i Sverige 2014

Översättare:Krestin Wittbom

Förlag: Berghs
Handling: Boken handlar om Hanna och hennes judiska familj som blir bortförda till ett koncentrationsläger i Auschwitz. Väl i lägret säras Hanna från sin familj. Efter ett tag upptäckt lägerchefen Hannas pianotalang och hon får börja spela för kommendanten i hans hus varje dag. Detta gör att Hanna får mer mat och värme än någon annan får i lägret. Vilket är enorma förutsättningar för att överleva i koncentrationslägret. Snart skapas även en förbjuden kärlek.

Budskap: Jag tycker att budskapet i boken är att man inte ska dela in människor i raser eller grupper och att alla är lika mycket värda.

Upplägg: Boken är skriven i "Jag-form" vilket innebär att Hanna då i detta fall utgår från sitt egna perspektiv. Men ibland har även boken med lite dialoger fast då utgår de flesta även då i Hanna's perspektiv. Boken följer den Dramaturgiska kurvan exceptionellt väl. Boken börjar tex väldigt lugnt vilket den dramaturgiska kurvan är. Boken är uppdelad i kapitel. Kapitlen är ganska olika alla från kanske 20 sidor till 15 sidor. Personligen tycker jag det är ganska skönt med kapitel. För att det känns som om man "läser mer" typ. Det är även ett bra ställe att pausa på.

Karaktärer
Hanna Mendels: Huvudpersonen i boken är 15 år gammal. Hanna har en stor piano talang vilket som lönar sig stort i lägret. Enligt min uppfattning verkar Hanna som en jättesnäll människa som vill att alla ska ha det bra så alltså en väldigt god person.

Karl: Karl är nästan lika gammal som Hanna så han är cirka 15 år gammal. Karl är kommendantens son vilket inte gör allt lätt för han. Med tanke på att kommendanten verkar vara en person utan känslor, det gör så man anar att Karl också är det. Men från mitt perspektiv verkar han vara en väldigt godhjärtad och vänlig. Till exempel den gången när han hjälper Hanna och Vera att laga mat.

Erika Mendels: En 17-årig tjej som är Hannas stora syster. Fast i boken tycker jag att Hanna beter sig lite mer som en stora syster. Detta beror på att Erika jobbar på stenbrottet i kylan varje dag och får nästan ingen mat. Under tiden Erika jobbar i stenbrottet är Hanna hemma hos kommendanten och får både värme, mat och en trygg arbetsmiljö, Detta gör Hanna starkare både mentalt och fysiskt. jag tycker att Erika har en trotsig personlighet. Detta finns ett exempel på när Erika och hennes familj är på väg till koncentrationsläger. Då har soldaterna sagt att man inte fick ta med sig några kameror. Men Erika trotsade soldaternas order och tog med sig en kamera ändå.

Genren: Boken enligt mig är drama genren med inslag av romantik. Med tanke på att boken utspelar sig i andra världskriget som är historia. Det är mycket dramatisering om hur livet i ett koncentrationsläger är och hur familjen klarar sig. Romantiska biten får boken ifrån kärleken mellan Hanna och Karl.

Språket: Språket i boken är väldigt modernt även fast boken utspelar sig under andra världskriget som var för ca 60 år sedan, Då språket inte var likadant som nu.

Omdöme: Boken i helhet tyckte jag ganska mycket om. Men ibland kunde boken bli ganska långtråkig och man kunde nästan förstå vad som skulle hända här näst. Men boken är en väldig fin blandning av romantik och andra världskriget. slutet drar tyvärr ner mitt betyg lite för jag vill mer ha ett lyckligt fint slut vilket detta inte var.

Minnesvärt citat: Till alla barn som fick gå åt vänster

Av: Molly Vallin 7A