torsdag 10 mars 2016

Revolt


Detta är den tredje och avslutande delen av Hungerspelen trilogin. Boken är mycket mörkare än de
andra delarna, men ändå en väldigt läsvärd bok med ett riktigt bra budskap!
Om du vill läsa en recension om första delen av trilogin, klicka här. Om du vill läsa en recension om andra delen av trilogin, klicka här.




Originaltitel: Mockingjay
Svensk titel: Revolt
Författare: Suzanne Collins
Förlag: Bonnier Carlsen
Antal sidor: 326
Utgivningsår: 2014


Recensionen kan innehålla spoilers från föregående delar av trilogin           

Handling

Katniss har, mot alla odds, överlevt sitt andra Hungerspel. Men hennes lyckade försök att spränga hela arenen blir startskottet för revolten. Hon, Finnick och Betee blir omhändertagna av distrikt 13 direkt efter arenan blir förstörd till skillnad från Peeta, Johannna och Enobaria som blir tillfångatagna av huvudstaden. Katniss kämpar på med livet i distrikt 13 medans Peeta blir torterad i huvudstaden. När Katniss sedan blir tillfrågad om hon vill bli revoltens ansikte utåt, härmskrikan, blir hon fundersam. Hon har det tufft och är helt förstörd mentalt samtidigt som hon vill göra något för kampen mot      regimen. När hon sedan bestämmer sig för att tacka ja till erbjudandet börjar striden. Men Katniss plågas hela tiden av tanken att Peeta blir torterad, att han kanske är död, vilket gör allt väldigt mycket svårare.

Karaktärer

Revolt har fått många nya karaktärer sen de två förra böckerna vilket är bra enligt mig därför att det är roligt när det kommer nya karaktärer och det är spännande att "lära känna" dem. 

Jag tycker om i princip alla karaktärer i hela boken. Det flesta karaktärer är olika varandra, men det finns vissa som är väldigt lika varandra också och det gör att boken blir roligare att läsa. Jag har en del favoriter bland dem som jag tänkte berätta om.

Katniss - Katniss är huvudpersonen i trilogin. Hon är osocial, självständig och misstänksam. Hon har också väldigt svårt att lita på andra personer. Anledningen till hennes kalla personlighet är att det har hänt många svåra saker i hennes liv t.ex. som att hon har litat på folk som sedan har förrått henne och när hennes pappa dog. Katniss är väldigt mån om sin syster, Prim. Det finns inget hon inte skulle göra för henne.

Peeta - Peeta är den manliga tributen från distrikt 12. Han är väldigt snäll, medkännande och omtänksam. Han är också riktigt bra med ord. Han är allmänt ganska mesig men ibland tuffar han till sig, när det behövs. Peeta är kär i Katniss och har varit det sedan han var 5 år.

Johanna - Johanna är från distrikt 7 och hon vann de 71:e  hungerspelen. Hon är slug, misstänksam och riktigt bitter och vresig. Hon är också väldigt orädd och modig. Hon hatar verkligen regimen och hennes största önskan är att döda president Snow.

Haymitch - Haymitch vann en gång de 50:e hungerspelet. Han bor i distrikt 12 och är Katniss och Peetas mentor. Haymitch är riktigt lik Katniss, vilket kan vara svårt att se till en början på grund av hans stora missbruk av alkohol. Han smart, misstänksam och har ganska kall personlighet, precis som Katniss.

Budskap

Jag har funderat mycket på denna punkten och kommit fram till att budskapet är att det bara finns förlorare i krig. Spoiler *Efter att Katniss har vunnit kriget är hon helt mentalt förstörd. Även om hon har vunnit kriget har hon offrat mycket och det gör henne till en förlorare, precis som de som förlorade kriget.

Upplägg och språk

Boken är skriven ur Katniss perspektiv, att Katniss är den som berättar. Jag tycker att denna boken följer den dramaturgiska kurvan fast denna boken har en avslutning för hela trilogin. De tidigare böckerna har aldrig haft ett riktigt avslut utan det är först nu, i Revolt, som trilogin avslutas.

Språket är väldigt lätt, det är få ord som man inte känner till. Jag tycker att det är bra för att det är lättare att få "flyt" när språket är lättare. Men samtidigt är det bra med böcker som innehåller många svåra ord eftersom man lär sig nya ord då.

Genre

Jag tycker att denna boken faller under genren ungdomsböcker. Det är en typisk ungdomsbok i med att boken handlar om ungdomar och att den handlar mycket om kärlek vilket jag tycker utmärker en ungdomsbok.

 

Omdöme

Den här boken får 4/5. Jag tycker den är riktigt läsvärd men vissa delar av boken kan den tyvärr bli lite långtråkig. Men jag tycker att du helt klart ska läsa Revolt och du kommer inte bli besviken om du väljer att göra det. Den är en perfekt blandning äventyr och kärlek. Efter som den utspelar sig från framtiden tycker jag även att den innehåller lite science fiction. Detta är helt klart en utav mina
favoritböcker!


Favoritdel: Min favoritdel är när Katniss sjunger Hängeträdet när hon är på "besök" i distrikt 12. Jag tycker det är väldigt fint eftersom hon aldrig har sjungit den sedan hennes pappa dog och jag tycker det är väldigt fint när hon sitter på ängen och sjunger låten, som ett farväl av distrikt 12 och platsen där hennes pappa dog.

Av: Tuva


1 kommentar:

  1. En riktigt bra skriven recension där du får med många tankar om boken samt att man får koll på hur det är att läsa den. Bra att du använder dig av gömda spoiler och filmklipp! Bra språk.
    /Johanna

    SvaraRadera