måndag 4 april 2016

Film och diskussion på temat reality

Under v 14-15 tittar vi på filmen The Truman show!




Filmen, från 1998, kom i en tid då sk såpor och olika reality shows dök upp och var väldigt populära på TV. I The Truman show tar man det hela ytterligare ett steg och huvudrollsinnehavaren är inte ens medveten om att hans liv underhåller miljoner tv-tittare dagligen.


Svara på följande diskussionsfrågor i kommentarsfältet här nedan. Diskutera gärna tillsammans med någon i klassen först. Försök utveckla dina resonemang och förklara hur du tänker.


Frågor: 

  • Är filmens ämne aktuellt idag? Har det gått för långt inom denna typ av underhållning? Är det värre idag än tidigare? 
  • Vad tittar du/ni på inom denna typ av underhållningsgenre (reality)? Ge något exempel och förklara vad som gör den underhållande. Är det "bra" TV, enligt dig?
  • Gör Truman rätt när han lämnar Seahaven? Hade du/ni gjort likadant i samma eller en liknande situation ?

24 kommentarer:

  1. Ämnet är aktuellt, realityshower är ävldigt populärt idag. Själva programmen har gått lite långt men det är ändå upp till deltagaren att ställa upp.
    Det är värre idag än tidigare.
    Jag kollar inte på reality och jag är inte säker på om det är bra eller dålig TV.
    Truman gör väl rätt i att lämna Seahaven, jag skulle nog gjort samma sak.

    /Mikael Trulsson

    SvaraRadera
  2. 1. Jag tycker att det har gått för långt inom den typen av underhållning för att människorna som är med där får inget privatliv och allt dom säger och gör filmas vilket inte är bra enligt mig.
    2. Just nu tittar jag på "ex on the beach" inom genren reality, jag tycker att det är underhållande för att de skämmer ut sig väldigt ofta och beter sig som de vore små barn vilket jag tycker är väldigt roligt att se när "vuxna" håller på sådär.
    3. Jag tycker att de va rätt att han lämnade Seahaven. Jag hade gjort samma sak för att om man märker att man blir filmad och hittat en "utgång" så går man nog därifrån för att man har inget privatliv och alla kan se vad man säger och gör. Felicia Carlsson

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att ämnet är väldigt med reality shower, men man har inte tagit det till lika stor skala som i The Truman Show.

    Reality shower har dock gått för långt på ett annat sätt, De skapar kändisar utan någon annan talang än att ligga med folk. Det är därför jag inte klarar av att titta på reality shower, det är för många idioter för mig att orka leva med att titta på. Det ända som drar ditt folk är sex. "Sex säljer" Mikael Trulsson 2016.

    Truman gör rätt med att lämnar Seahaven, han vet att allt ihop är fake och borde ha rymt för länge sedan. Jag hade gjort exakt samma sak i hans skor./Melvin 7A

    SvaraRadera
  4. Det beror på vem det är som ska kollar på filmen. Ja för att man har tagit ett spädbarn och låtit han växa upp i en reality show och senare när han växt upp får dem han att tro att hans pappa har dött. Ja man gör mer reality show idag en var man gjorde för.

    Vi brukar kolla på svenska Hollywoodfruar och anledningen till att det är kul att kolla på är för att dem hela tiden bråkar om småsaker som är väldigt oviktigt. Jag tycker att det är bra tv för att det är kul och det är inga bestämda repliker. albin

    SvaraRadera
  5. den var bra the truman show visade humor på galenskap i filmen. det var både nytt och gammalt när det gäller filmen.

    vi tittar på en form av realitet show. humorn är en form av galenskap och konstiga meningar.tv enligt mig är bra.

    han lämnar för att söka sanningen om hans liv.jag hade gjort likadant för att söka sanningen.

    good morning good afternoon and good evening that was the truman show

    SvaraRadera
  6. Frågor

    1. jag tycker att reality genren är aktuell idag, det är nog mest ungdomar som kollar på den typen av TV.

    Jag tycker att det har gått lite förlångt inom reality genren. Bland annat tycker jag att det är lite fullt av tv-bolagen att försöka få fram så stora konflikter som möjligt med hjälp av alkohol.

    2. Jag tittar på några reality-serier, bland annat kollar jag ibland på Paradise-Hotell för att jag tycker att det är så kul att se när en enda liten sak kan bli så stort när de får alkohol i sig. Men egentligen tycker jag inte att det är så bra TV på grund utav deras åsikter om varandra i serien.

    3. Jag tycker definitivt att Truman gör rätt som lämnar Seahaven och försöker lista ut vad som inte står rätt till. Så hade jag också försökt att göra.

    Skrivit av: Olle 7a

    SvaraRadera
  7. 1 Det är aktuellt fast i annat stuk men te.x PH som man inte alltid blir populär av bra saker det kan ju lika gärna vara ett stort skämt. Jag gillar inte den här typen av stuk för det känns fel jag gillar mer Marvel filmer och Dc.

    2 Jag Jag gillar inte realety för jag tycker det är fel man blir ju inte alltid poppis av bra saker.

    3 Jag tyckte Truman gjorde rätt i filmen när han förstord att hela hans liv har varit fejk
    han förstord att han kunde göra vad han ville utan att vara rädd för havet som bara var en sen i filmen.

    Jolle Melkersson

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att sån här reality är aktuell idag som underhållning.

    Jag tycker att det har börjat gå lite för långt inom denna kategorin för att det känns som att producenterna bara försöker få fram det tittarna vill se
    Jag har sett något avsnitt av Svenska Hollywoodfruar . Jag tycker det är eftersom dom retar upp sig på småsaker och skapar stora konflikter.

    Truman gör rätt enligt mig och lämnar Seahaven eftersom att han vet att allt var fake och det skulle nog inte funka att leva ett vanligt liv när alla vet att han vet om inspelningen. Om jag var han skulle jag gjort samma sak och lämna Seahaven /Nova

    SvaraRadera
  9. Reality-TV är fortfarande aktuellt. Jag tycker att det har gått för långt i vissa program t.ex. när allting deltagarna gör och säger filmas. Samtidigt har de själva valt att medverka i dessa program och får vara medvetna om konsekvenserna och vad man blir "känd" för. Men om det istället är som i " The Truman Show" när han omedvetet medverkar i en "reality-show" har det verklige gått för långt. Han ska kunna ha ett privatliv, som han inte kan ha nu när han filmas dygnet runt. Jag tror att ju populärare denna genren har blivit, ju mer dramatiskt och extremt har producenterna försökt göra det i med att det är då flera som kollar och flera som ska underhållas.

    Ibland kollar jag på "Svenska Hollywoodfruar". Jag tror att det som gör det underhållande är att de hela tiden bråkar om småsaker. Många ser ner på deltagarna och vill känna att de är bättre än dem, t.ex. tänka att man aldrig hade bråkat om så oviktiga saker. Det är många som därför mår bra av att titta på sådana program, genom att se ner på deltagarna. Jag tycker väl att det är bra TV. Det är roligt att titta på enligt mig.

    Jag tycker att Truman gör rätt i att lämna Seahaven. Han har rätt att välja och eftersom han vill lämna så ska han göra det. Jag hade absolut gjort samma sak och valt att upptäcka den "riktiga" världen.

    SvaraRadera
  10. 1. Ämnet är aktuellt idag. Jag tycker det är både serie och reality i The Truman Show. Serier tycker jag inte det har gått för långt inom, reality har det gått för långt inom. Det är verkligen värre idag än tidigare (syftar på reality), jag tror heller inte det var så mycket reality som gick på TV förrut.

    2. Jag tittar inte på reality mycket, så jag har ingen speciell genrer jag kan nämna. Jag har kollat (för något år sen) på "Keeping up with the Kardashians". Där följer man en känd familj i USA och få se vad dem gör i sina vardagar och helger. Jag tyckte det var bra TV.

    3. Jag tycker Truman gör rätt i sitt val, eftersom att han inte sett något av den riktiga världen. Jag hade gjort likadant.
    Av: Erica 7a

    SvaraRadera
  11. 1. Jag skulle säga att det är aktuellt även idag, men jag skulle nog aldrig sätta mig och kolla på det, men självklart finns det många andra som gillar det.
    Jag kan inte riktigt svara på hur reality genre har förenderats under åren eftersom jag själv inte har så mycket erfarenhet av just den genren. Men som jag fattar det så har det gått alldeles för långt.

    2. Jag kollar inte på någon reality serie, eftersom jag inte haft lust att börja kolla på någon.

    3. Jag skulle stanna kvar eftersom på utsidan så känner jag inte någon medans på insidan så har jag hela min familj, kanske inte mina biologiska men ändå dem som har uppfostrat mig alla som har hjälp mig och stått vid min sida. Sen ser världen lika dan ut på insidan som på utsidan.

    SvaraRadera
  12. * Vi tycker att filmens ämne (reality) är aktuellt idag, men inte riktigt på samma sätt som i filmen. I filmen så är huvudpersonen(Truman)inte medveten om att allt han gör kommer på tv.

    I dagens reality serier så är personerna som är medverkande i programmet medvetna om att de blir filmade. De har oftast ansökt om att få vara med i serien.

    * Serierna idag tycker vi har gått lite förlångt pga att de visar oftast upp saker som inte tillhör allas vardag och oftast överdrivna.



    * I dagens samhälle så kan fler barn och ungdomar få tillgång till tvserier via internet vilket då leder till att ungdomar lättare kan bli påverkade då dem inte har de erfarenheterna och vet konsekvenserna som en äldre individ har.



    *Vi brukar titta på Svenska Hollywood fruar,Kepping up with the Kardashians, Parneviks och Geordie Shore.

    Svenska Hollywood fruar tycker vi nog är mest intressant för allt drama och att deras vardag inte liknar någon annan svensk.

    Keeping up with the Kardashians är en väldigt känd serie där man får lära känna hela Kardashians familjen. Vilket då medföljer väldigt mycket drama och lyxig vardag. Familjen Parneviks som har en reality serie där dem tar hem kända gäster över en helg. Serien tycker vi är bra på grund av att hela familjen är glädjespridare och gästvänliga men har även mycket skratt. De kan umgås med personer från vilken ålder som helst vilket gör de ännu roligare att titta på då de fångar en större målgrupp.



    * Enligt oss så ska en serie innehålla kärlek och glädje men också bra musik och fashion (mode).



    *Vi tycker att Truman gör rätt när han seglar iväg pga att då innebar det att han trodde på sig själv vilket tyder på att han lämnade sin trygghet och var modig. Vi hade troligen försökt men det hade varit svårt att lämna all trygghet. Det gäller att man har hittat tryggheten i sig själv för att lämna.



    Molly&Bella

    SvaraRadera
  13. 1. Ja jag tycker filmen är aktuell eftersom att reality tv har blivit väldigt stora och de inte allti är bra enligt mig. jag vet inte om det har blivit värre nu men jag tror det är ungefär likadant som förrut.

    2. Jag kollar inte på realityshower och tycker inte de är underhållande och de har ett dåligt koncept eftersom de går ut på att folk ska bete sig som idioter och skämma ut sig för att bli kända och tjäna pengar.

    3. Ja jag tycker det var rätt val eftersom han är en vuxen människa och har rätt till att välja sjölv hur han ska leva sitt liv. Han ska inte bli tvingad till att omedvetet visas upp i tv som underhållning.

    /Rasmus 7a

    SvaraRadera
  14. Reality filmer och serier är aktuellt även idag eftersom det är många som gillar att titta på vad kända personer gör på sin vardag. Just denna filmen som vi tittade på tycker jag har gått över gränsen eftersom han aldrig har fått reda på att han blir filmad i sin vardag. Nu vet dem som blir filmade att de står framför en kamera. Men jag tror inte att det är värre nu, än vad det var då, för att det är så populärt att titta på reality.

    jag har tittat på Holly Wood fruarna och jag tycker att det blir underhållande för att det är mycket som händer och för dem lever inte ett vanligt liv här i Sverige. Jag tycker att det är sådär att titta på men jag vet många som gillar sådan slags tv.(reality)

    Det Truman gjorde var helt rätt. det var bra för att han var egentligen rädd för havet men åkte ut än då han hittade modet inom sig och gjorde det han inte ville göra. jag vet inte vad jag skulle gjort i det läget men jag tror att jag skulle gjort som Truman.

    av: Alexander 7a

    SvaraRadera
  15. 1. Jag tycker ämnet är aktuellt idag. Det har inte gått för långt inom vanliga serier men däremot har det gått för långt inom reality serier, t.ex. svenska hollywoodfruar. Det känns inte som att de är äkta utan det är som att de bara låtsas. Jag tycker den reality serien är helt okej fast ibland kan det gå lite för långt och det är så med många reality serier.

    2. Jag tittar inte reality serier men det kan hända att jag tittar på det någon gång liksom men det är inte ofta.
    Det är nog många som tycker att reality är underhållande och jag tror det beror på att de gillar att se på när de gör bort sig ibland och kanske bara för att de gillar att följa vad andra gör på dagarna och på fritiden.

    3. Ja jag tycker att det är fel för att det inte är så kul att leva på samma plats hela tiden och inte får lämna den och se världen och att veta att allt är på låtsas att alla bara spelar så mina vänner jag haft hela livet bara är skådespelare och spelat med.
    Så ja jag hade förmodligen flytt där ifrån så fort jag fått reda på det.

    /Malin 7a

    SvaraRadera
  16. Ja, reality är fortfarande väldigt populär idag jag vet många program där du får se vart folk gör på sin fritid. Men den personen måste också vara okej med det för det finns vissa kända personer som inte vill att folk ska veta vart det gör på fritiden. Nej, jag tror inte det är värre idag för dom snackar gö in i kameran så dom vet att dom blir filmade och är då förmodligen med på det. Men om man ska göra som det gjorde i truman show skulle jag inte tyckt att det är okej för den personen har inte gått med på att blivit filmad hela sitt liv.
    När det är så kanske aldrig egentligen din bästa kompis gillade dig eller din fru och om du får reda på kommer det förmodligen kännas.

    Jag har tittat men jag tycker inte det är så roligt men jag kan förstå att folk kan gilla det.

    Jag vet inte om truman gjorde rätt efter som han inte vet vart som finns där ute och han har väl inga penar som han kan betala med där ute, jag själv skulle nog stannat för då hade man väl kunnat levt normalt där inne och där ute vet man inte vart som finns och man känner ingen.

    /Viktor J

    SvaraRadera
  17. Bra jobbat med att resonera kring frågorna ovan! Intressant att läsa era tankar.

    /Johanna

    SvaraRadera
  18. 1. Ämnet är ganska populärt idag framförallt vuxna men också bland några ungdomar. Ibland i reality shower brukar det gå för långt för producenterna gör oftast så att det verkar vara mer dramatiskt än vad egentligen är. Jag tror det är värre idag för när genren kom ut var det nog mer "äkta" och nu är det mer dramatiskt för jag tror folket vill ha mer drama för vissa kanske tycker det blir långtråkigt utan drama.

    2. Jag kollar ibland på "Svenska Holllywoodfruar". Programmet är väldigt underhållande. Det roligaste är att se när de bråkar om småsaker hela tiden för de gör en höna av en fjäder.

    3. Jag tycker Truman gör rätt med att lämna Seahaven. Jag förstår att han vill utforska den "riktiga" världen istället för att leva i en värld där allt är fake. Så jag skulle göra som Truman och lämna Seahaven.

    / Tove

    SvaraRadera
  19. Hejsan,

    *Vad tycker jag om "reality-film" blandat med dokusåpa ?

    Jag tror absolut att denna sorts film där dom blandat reality- film med dokusåpa är aktuell som underhållning även idag. Det är en unik ide som både regissören, andra arbetande med filmen och skådespelare utvecklat och genomfört bra. Filmen är enligt mig underhållande även för nutidens tittare, men det kan vara genomslag av lite äldre humor ibland som man kan märka av att man själv inte riktigt är van vid. Detta kan göra så att man förstår att det är menat som ett skämt, men att det inte riktigt fångar upp dom yngre tittarna på samma sätt som det kanske gör hos lite äldre människor. Men trots detta så är "The Truman Show" en film som man verkligen vill se klart!


    *Vad tycker jag om reality TV och/eller Film?

    Jag tycker att reality-Tv är bra underhållning och , ibland, lite nyttigt att se på då du oftast får höra andra personers åsikter och tankar. Men ibland så är ju "reality - Tv" inte 100% "reality", utan det har lagts in små "manus" till dom olika "reality-skådespelarna". Detta kan jag tycka är både bra och dåligt beroende på vad som är regissörens baktanke med det hela.

    Om jag skulle ge ett exempel på ett (enligt mig) bra reality-program, så skulle jag tipsa om programmet "Ullared". Varför just programmet "Ullared" är ett bra program enligt mig är för att det inte är något manus till, men (vad jag har fått känslan av) att Tv-teamet ändå kommer med ideer till programmets uppbyggnad (men på ett bra sätt, utan att provocera någon.) Ett exempel på detta är att dom ställer frågor till "reality-skådisen" fast på ett sådant sätt så att ingen kan känna sig provocerad eller orättvist behandlad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsättning;

      * Hur har reality-Tv ändrat sig genom tiderna? Bättre eller sämre?

      Jag brukar inte kolla på så många reality-serier, men jag kan ändå tycka att det har ändrat sig inom reality-världen en hel del. Den största förändringen som skett tycker jag är att reality-Tv har blivit mera provocerande i vissa sammanhang. Jag skrev tidigare om programmet "Ullared" som ett bra exempel då det gällde ett program som jag tyckte inte var direkt provocerande (samt några argument till detta). Men om jag då ska ge ett exempel på ett program som (enligt mig) är ett exempel på ett provocerande program, så skulle jag säga att programmet "Paradise Hotel" är ett typiskt exempel på detta.

      Jag har själv aldrig kollat på programmet Paradise Hotel, men man hör ofta på reklamer och ser på löpsedlarna att det varit storbråk eller att det blivit "kalabalik" mellan "reality-spelarna".

      Det är inte heller alltför sällan som det utspelar sig helt brutala saker inom programmet, men tyvärr verkar detta ha blivit en av huvud-ingrediens inom just detta programmet. Det är som att varje program bara måste innehålla någon form av kalabalik... Detta ger ju, kanske, inte tittaren en bra tittarupplevelse direkt, enligt mig.

      Just i Paradise Hotel så är ju dom delaktiga "rollerna" medvetna om att dom filmas och, i det här fallet, så har dom till och med ansökt om att få vara med i programmet, så på så sätt så är det här programmet självvalt och dom som ansökt vet om vad programmet har för standard. (Det är då, med andra ord, inte som i "The Truman Show" där huvudrollen Truman inte vet om att han blir filmad dygnet runt och samtidigt underhåller Tv-tittare världen över.)

      Radera
    2. * Gör Truman rätt då han lämnar Seahaven? Hade jag gjort likadant i samma situation?

      Jag hade nog gjort som Truman... Om man hela sitt liv vuxit upp bara för att bli filmad dygnet runt och rent utnyttjad enbart för att underhålla andra människor som egentligen visste mer om ens bakgrund än en själv, så hade man sedan (om man fick reda på det) känt sig riktigt lurad och besviken. Du har dess utom ingen aning om din "riktiga" bakgrund eller om du faktiskt har någon riktig vän eller familj... Man skulle nog känna sig riktigt "ensam" och rådvill... Så, med andra ord så tycker jag att Truman gör rätt då han lämnar Seahaven. Den konstgjorda värld som Truman vuxit upp i och där även filmats in sedan han var en bebis var ju fake. Människorna som Truman i hela sitt liv trodde var hans vänner visade sig vara skådisar som gjorde alla sina handlingar och sa allt dom sa enbart för pengar... I sinom tid fanns det en person vid namnet Sylvia som älskade Truman utan att ha något manus och för att Sylvia tyckte om honom för den han var. Truman hade varit kär i henne (och Sylvia i honom) sedan dom gick i skolan. Men på grund av att filmen var tvungen att rulla på och det var (enligt regissörerna) omöjligt att Truman skulle kunna bli kär i någon annan än den utvalda skådisen som skulle spela hans fru, så eskorterades Sylvia ut i den "riktiga" världen och iväg till Fiji.

      Då Truman mot slutet av filmen börjar ana att något lurt är i görningen så blir han väldigt rådvill.

      Han tycker att han ser personer som (till exempel) hans pappa (som egentligen inte är Trumans riktiga pappa, utan enbart en skådespelare som, ur Trumans synvinkel, ska ha drunknat i havet då Truman och hans "pappa" var ute och seglade då Truman var liten). Då han sedan frågar sin hustru samt sina "vänner" om dom har något att dölja för honom eller om dom själva märkt något konstigt på sista tiden, så försöker Trumans "vänner" och "hustru" att dölja sanningen för Truman.



      Jag tycker med andra ord att filmen "The Truman Show" är en underhållande och en bra film som passar dom flesta åldrarna, men (som tidigare skrivet) kanske ändå kan vara lite lättare att förstå och kanske vara mer utformad just för dom lite äldre tittarna..? Det är nog upp till tittaren själv att avgöra hur dom uppfattar filmen, men (som jag skrev tidigare) tror jag att filmen underhåller tittare i dom flesta åldrarna.





      Skrivet av:

      Elin

      Radera
  20. 1. Vi tycker att ämnet är rätt så populärt idag, bland vuxna och tonåringar. Vi tycker att regissörerna gärna överdriver mycket t.ex att dom klipper ihop saker så att det ser värre ut än vad det faktiskt är.
    2. Vi brukar titta på svenska Hollywoodfruarna och då brukar dom bråka och reta up sig på småsaker. Det brukar vara mycket drama, och vissa brukar börja gråta. Fast det är ändå roligt och underhållande.
    3. Vi tycker att Truman gjorde rätt att lämna Seahaven för att vi tycker att han har rätt att få välja vad han ska göra med sitt liv, och få utforska världen och resa till Fiji. Vi hade gjort samma sak i hans situation.

    Av: Tea och Tilda

    SvaraRadera