fredag 4 mars 2016

som om hösten kom på sommaren, Vilma


Som om hösten kom på sommaren


Bildresultat för som om hösten kom på sommaren


Titel: Som om hösten kom på sommaren

Författare: Jan Henrik Nielsen

Det handlar om Fride och Nanna som har en döende pappa och deras mamma tror dem att
hon är död. En dödlig sjukdom har spridit sig i staden och nästan inga människor är kvar. när Fride, Nanna och deras pappa inte har någon mat kvar i bunken så måste Fride och Nanna ut i staden och hitta mat och medicin.

Karaktärer:
Fride: nyfiken, modig, säger vad hon vill, snäll och utforskar mycket.
Nanna: lite rädd, tar det säkra först, snäll och tar mest ansvar 
Fåglen: mystik, försöker få Fride och Nanna att stanna i stan.
 Deras pappa: överbeskyddande och döende av sjukdomen.
 Tanten o gubben: snälla, hjälpsamma och smarta.
 Mannen vid bron: envis, hjälpsam och lite rädd.

Bokens upplägg:
 ibland är det jätte spännande sen kan det bara försvinna och så händer inget alls. Jag tycker att det tar ett tag innan man fattar varför dem är i bunkern och varför dem inte får gå ut.


Boken är skriven på ett lätt läst sett med lätta ord, vissa ord kanske man inte vet vad det är men annars är den lätt att läsa. Jag läste ut den på lite mer än fyra veckor, men jag läser väldigt långsamt. Men jag skulle tro att det tar en till två veckor om man läser normalt snabbt.

Bokens genren är nog drama. Jag tycker att den inte är världens bästa bok men den är okey.  

Den är för dem som gillar drama och om kärlek.



Jag tycker inte om boken så jätte mycket men det är nog för att jag gillar skräck.
när dem träffade sin mamma tycker jag var bäst i boken.


Den får två av fem för den var inte min favorit av böcker.

                 
Bildresultat för ballonger nummer 1





1 kommentar:

  1. Lagom lång sammanfattning av handlingen och du förklarar ditt omdöme bra. Ditt upplägg på texten fungerar bra.
    /Johanna

    SvaraRadera